Som ni kanske har märkt har jag en hel del bloggar, jag tyckte att det var mest praktiskt så. Men i ett försök att skapa mer reda i oredan har jag nu gjort en till http://gunilladeluxe.blogspot.com. Så ni som är mer allmänt intresserade av att läsa om mitt inte så intressanta liv så finns nu denna nya ”samlingssida”. Ni som gillar inriktningarna och bara är nyfikna på symönster, hattar osv. kan självklart fortfarande titta in på bara den sidan ni är intresserade av. Nu drar jag igång och bara framtiden kan utvisa hur detta kommer gå.



Eder Nilla

söndag 5 juni 2011

Klänningen är klar

Här är "kjolen" innan den är rynkad, jag ska då alltid överdriva
Här har jag rynkat och nålat fast halva kjolen mot överdelen
och ibland är det fantastiskt att ha en gammal symaskin som kan sy genom det mesta (andra gånger är det mindre kul att ha en maskin från 60-talet, men det ska man ju inte haka upp sig på)

Här är den nästan färdig, med underkjol under (den gör ju mycket för helhetsintrycket)

Tyvärr blev det inte av att vi tog några bilder på festen som jag hade klänningen på..
Jag sa väl att tyget är en gammal gardin? =)

2 kommentarer:

  1. GÖRSNYGG!!!! Jisses amalia, vad snygg..precis sådär ska ju klänningar se ut.hur mycket vidd var det du hade i kjolen?

    Syr du egna underkjolar eller är det köpe? Skulle vilja ha en bra underkjol med mycket "kropp" i. men jag har inte riktigt orkat sy en med tanke på allt rynket och ja, tyll kan ju vara lite jobbigt..funderade ist. på att köpa en kanske. men då kanske de inte heller blir riktigt som man vill...hemsytt är ju ofta bäst. ;) Sen så vill man ju inte ha den där kliiga känslan mot benen som många syntetmaterial har och man kan ju ge sig den på att om man köper på nätet utan att ha tittat innan så får man en kliig....Ja jag vet inte vilket som är bäst i den frågan, men det är ju helt klart att man behöver en bra underkjol för att få rätta siluetten..

    / Olivia

    SvaraRadera
  2. Jag minns inte riktigt, jag hade tänkt göra kjolen minst 4,5 meter men det blev över 5 innan den blev klar.

    Underkjolen som är under klänningen på bilen är köpt, det är en squaredance kjol som kliar ganska mycket, men fin är den! Jag har sytt en själv, i tunn (billig) lakansväv, den är lite tung, men väldigt trevlig att ha på sig, rör sig fint när man dansar också.

    SvaraRadera